T E S A V U F
Vidjeli smo da tesavuf nije ništa drugo do put približavanja
Allahovog roba ka Allahu dž.š. Zbog toga se koristi i termin “Tarikat” koji je
zasnovan na arapskoj riječi “tariq” koja znači “put”, “prolaz”. Koračati tim
putem znači, stalno se truditi da se ostvari savršenstvo i potpunost u vjeri,
insistirajući na svim onim elementima koji čine suštinu Islama i tesavufa
(zikrullah, iskrenost i srčanost, džihad). Kada rob ovako postupa onda se on
približava Rabbu od nižeg stepena ka višim stepenima. Kako svi sufije ističu u
svojim djelima, kraj ovog puta i najviši položaj jeste položaj “savršenog
čovjeka”. Primjer “savršenog čovjeka”, čiji je Islam dosegao razinu savršenstva
i potpunosti (ihsan) jeste lično Resulullah Muhammed s.a.v.s. “Savršeni čovjek”
je u stvari onaj rob koji se potpuno i do kraja predao Allahu dž.š. i sve što
misli, govori i radi to čini, ne zbog bilo kakvog ličnog motiva ili želje, već
isključivo i jedino radi Allahovog dž.š. zadovoljstva. Ni u čemu ne postupa
onako kako bi on sam želio ili htio, već u svemu postupa onako kako je Allah
dž.š. zadovoljan da se postupi.
Kada neki čovjek želi da ide u neku, za njega nepoznatu, planinu,
on se trudi da sebi nađe kvalitetnog vodiča koji poznaje sve staze i puteve te
planine, kako bi došao do svog cilja sa što manje napora i lutanja. U ovom
smislu se u tesavufu javlja ličnost “muršida” (vodiča i uputitelja). Onaj ko
želi da se putem prakticiranja tesavufa približi Allahu dž.š. zove se “murid”.
On se trudi da sebi nađe valjanog vodiča tj. muršida i kada ga nađe, onda mu
obično daje zakletvu na vjernost (bejat), čime se obavezuje da će mu se u svemu
pokoravati i da će u svemu slijediti njegove upute i savjete. Muršid je opet sa
svoje strane dužan da vodi murida pravim putem približavanja Allahu dž.š.
onoliko koliko murid može podnijeti i do onog stepena (deredže) koju murid
zavisno od svojih mogućnosti i od svog truda ostvari.
Na ovaj način su u tesavufu definisane kategorije muršida (vodiča)
i murida (vođenog) i njihov međusobni odnos.
Ovaj odnos i općenito vrijedi u Islamu. Muršid čitavog ummeta (i
ljudskog i džinnskog) nije niko drugi do Resulullah Muhammed s.a.v.s. Niko ne
može biti musliman (a pogotovo ne mu’min) ko nije u svom srcu i u čitavom svom
biću dao potpuni bejat Resulullahu s.a.v.s., koji muslimanima i mu’minima mora
biti preči i od njihove djece, njihovih roditelja i porodice i od njih samih
ili bilo kojeg Allahovog dž.š. stvorenja koje egzistira i na zemlji i na
nebesima, odnosno u čitavom univerzumu:
Vjerovjesnik treba da bude preči vjernicima nego oni sami sebi... (33:6)
Ovi Ajeti najbolje govore o mjestu i ulozi koju Resulullah
Muhammed s.a.v.s. ima u Islamu i u Allahovom dž.š. univerzumu. Isto tako za
njega je karakteristično i to da je on jednako poslat i generaciji njegovih
savremenika (ashaba) kao i svim ljudskim generacijama koje će na Zemlji živjeti
sve do Sudnjeg Dana:
A tebe smo samo kao milost svim svjetovima poslali. (21:107)
Prema tome i mi koji danas na Zemlji živimo jednako smo obavezni
da prihvatimo i iskreno slijedimo Resulullaha s.a.v.s. kao što su bili i
ashabi. Međutim i pored toga Allah dž.š. nije odredio da Resulullah s.a.v.s.
živi na dunjaluku sve do Sudnjeg Dana. Zbog toga u Islamu postoji kategorija
“učenjaka-nasljednika Resulullaha s.a.v.s.”, o čemu sasvim jasno govore mnogi
vjerodostojni hadisi. Dakle Allah dž.š. je odredio da Resulullaha s.a.v.s.
nasljeđuju dobri Allahovi dž.š. robovi, iskreni, čestiti, pravedni i pobožni
ljudi koji posjeduju znanje o ispravnom tumačenju Kur’ana, Sunneta i Šerijata u
vremenu u kojem žive i koji su potpuno odani Allahu dž.š. i Njegovom
posljednjem poslaniku Muhammedu s.a.v.s.
Pitanje nasljedstva Poslanikovog, odnosno pitanje ko su ti
istinski nasljednici Resulullaha s.a.v.s. najveći je i najopasniji uzrok
razdora i fitne (smutnje) među ummetom. Postoje vrlo različita, često i potpuno
suprostavljena mišljenja i tvrdnje o ovome pitanju. Isto tako javljaju se
optužbe i kontraoptužbe a neki, nažalost, vrlo lahko proglašavaju kafirima “one
druge”. Zaista je ovo najveći izvor sukoba, nerazumijevanja, pa nažalost i
mržnje među muslimanima, za koje Allah dž.š. u više Ajeta Kur’ana kaže sasvim
jasno da su braća i da moraju biti jedinstveni i međusobno se voljeti i
poštovati. Iz ovoga što je rečeno jasno se vidi kolika je opasnost za muslimane
koja izvire iz ovog problema.
Kako se orjentisati u ovom moru različitih mišljenja i tvrdnji?!
Prvo ćemo inš-Allah pokušati navesti osnovne stavove i mišljenja o ovome
pitanju, pa onda predložiti ispravan postupak, onako kako ovaj pisac može, sa
svojim ograničenim znanjem, da shvati i spozna.
Šijje tvrde da su istinski Resulullahovi s.a.v.s. nasljednici
“Imami” koji su njegovi potomci po lozi hz Fatime r.a. i zeta mu i rođaka hz
Alija Ibn Ebi Taliba r.a. Prvi Imam je hz Ali Ibn Ebi Talib, pa zatim njegovi
sinovi, prvo hz Hasan Ibn Ali r.a., a poslije njega mlađi mu brat hz Husein Ibn
Ali r.a. i zatim ostali njihovi potomci. Šiitsko je uvjerenje da Imami dobivaju
svoj Imamet i potrebno znanje direktno od Allaha dž.š., po Njegovoj odredbi i
nadahnuću i da stoga ostali muslimani trebaju da ih prihvate i dadnu im bejat
pokornosti.
Sunniti opet znanje o tumačenju Islama i vodstvu ummeta ne
ograničavaju samo na “ehli-bejt” (potomke Resulullahove s.a.v.s.) već smatraju
da i drugi muslimani to mogu postati. U Sunnizmu postoji kategorija
“mudžtehida”-učenjaka, koji je potrebno vrijeme izučavao Islamske nauke putem
školovanja i koji je, po osnovu tog znanja, stekao pravo “idžtihada” tj.
samostalnog razumijevanja osnovnih šerijatskih dokaza (Ajeta Kur’ana i
vjerodostojnih hadisa) i donošenja šerijatskih rješenja (fetvi) o konkretnim
pitanjima, koje su svi vjernici dužni slijediti.
Za sufije je karakteristično to, da oni ovo pitanje nasljedstva
Resulullahovog s.a.v.s. posmatraju u dvije dimenzije i to unutarnjoj
(ezoteričnoj) i vanjskoj (egzoteričnoj). U vanjskom smislu sufije po pravilu
priznaju oficijelnu islamsku vlast svog vremena (naravno ako ta vlast ima
legitimitet i ako je ona pravedna). A kada je u pitanju duhovna tj. unutarnja
dimenzija za sufijsko učenje karakteristične su tzv. “silsile” ili lanci kojima
se prenosi znanje i vodstvo od Resulullaha s.a.v.s. Te lance u stvari čine
muršidi i to tako da svaki od njih znanje i titulu “šejha” (starješine reda)
dobiva od svog muršida i prenosi na nekog od svojih murida za kojeg ocijeni da
je zreo i da ima potrebno znanje za tu titulu. Svaka silsila se u svom
ishodištu “kači” za nekog od najbližih ashaba (najčešće su to hz Ali Ibn Ebi
Talib r.a. i hz Ebu Bekr Es-Siddik r.a.) i preko njih konačno dolazi do
Resulullaha s.a.v.s. koji po sufijskom učenju drži konce svih silsila).
Vidimo da je pitanje pravilnog odabira čovjeka kome ćemo pokloniti
naše povjerenje i prepustiti se njegovu vodstvu, veoma ozbiljno i važno zato što
pogrešan izbor (sačuvao nas Allah toga) može značiti propast kako za pojedinca
tako i za zajednicu. Primjera, nažalost, ima mnogo. Jevreji koji su u doba Isaâ
a.s. povjerovali svojim rabinima i prepustili se njihovom “vodstvu” smatrajući
Isaâ a.s. varalicom, murtedom i sahirom, su potpuno propali i na ovom i na
budućem svijetu. Jevreji i kršćani koji su slijepo vjerovali i vjeruju svojim
iskrivljenim knjigama i zalutalim svećenicima i Resulullaha Muhammeda s.a.v.s.
ugonili i ugone u laž su većinom propali. Oni “muslimani” koji vjeruju u
“poslanstvo” Gulama Ahmeda (ahmedije) ili pak Mirze Baha Ullaha (behaije) su
potpuno otišli na krivi put što jedino u propast vodi.
Kako izbjeći opasnost pogrešnog izbora ??
Pa već smo ranije rekli da sve ličnosti koje pretenduju da se
pojave u ulozi predvodnika ummeta ili duhovnih vođa (muršida) treba promatrati
vrlo pomno, pažljivo i ozbiljno u ogledalu Šerijata. Istiniti su samo oni koji
iskreno i dosljedno žive po Šerijatu.
Ne povodi se za onim što ne znaš! I sluh i vid i razum, za sve to
će se, zaista, odgovarati! (17:36)
Znači svako se od nas mora čuvati dvije krajnosti. Prva krajnost
je slijepo slijediti nekog “vođu”, a da se lično ne iščitavaju Kur’an i njegov
prevod, zbirke vjerodostojnih hadisa i ostala relevantna islamska literatura.
Druga je krajnost misliti da nam učitelj uopšte nije potreban i da nam je
dovoljno samo ono što sami čitamo iz izvora. Ista je opasnost koja proizilazi iz ove dvije krajnosti, a
to je pogrešno tumačenje islama. U prvom slučaju može nas
nekakav pokvaren “učenjak” ili kakav slatkoriječiv “mudrac” prevariti, a u
drugom slučaju možemo prevariti sami sebe. Možda bi se neko mogao pitati
kako čovjek može sam sebe prevariti ako samostalno čita Kur’an, za koga znamo
da ga Allah dž.š. Lično čuva od svake izmjene. Ova opaska zaista je na mjestu,
jer tačno je da je Allah dž.š. Lično na Sebe preuzeo čuvanje Svoje posljednje
Objave i zato šejtan nikako ne može niti prići Kur’anu, a kamoli ga izmijeniti.
Međutim ako šejtan ne može prići kur’anu, on može prići čovjeku koji kur’an
čita i navesti ga na pogrešno tumačenje kur’ana. Resulullah s.a.v.s. u jednom
poznatom hadisu kaže da svako onaj ko Kur’an tumači po svome nahođenju samo
sebi priprema mjesto u vatri. Zlatno pravilo za prepoznavanje ove opasnosti
glasi: Ko god tumači
Kur’an tako da ga
prilagođava sebi (svojoj strasti i interesima, mišljenju
sredine, vlasti i vladarima odnosno dunjalučkim silnicima) bilo putem izmjene njegovog istinskog
značenja, bilo putem sakrivanja onih Ajeta koji se ne uklapaju u “njegov
okvir”, a isticanja samo onih Ajeta koji mu “pašu”, takav ga pogrešno
tumači i sam sebe dovodi
u najveću opasnost (sačuvao nas Allah dž.š. toga). Kur’an tumači ispravno, samo onaj ko
uvijek uzima cjelinu njegovih ajeta (bez obzira na to da li to njemu
lično odgovara ili ne) i
ko ga tumači tako da
sam sebe mijenja prilagođavajući se Kur’anu i potpuno se pokoravajući
Allahu dž.š. i Muhammedu
Resulullahu s.a.v.s. Znači treba naći sredinu između ova dva
ekstremna stava i truditi se da se lično proučava Kur’an i Hadis, ali uz to da
se slijedi i sluša istinske i iskrene, Allahu dž.š. odane učenjake, koji će
naše lično proučavanje izvora biti kadri usmjeriti u ispravnom pravcu. Sada se
pitamo kako prepoznati te istinske učenjake. Tu je veoma važan Tevekull-oslonac
na Allaha dž.š. Nikada,
ama baš nikada, kada tražimo odgovor na neko pitanje ne trebamo odmah požuriti
da pitamo nekog učenjaka ili požuriti da sami nađemo odgovor u Kur’anu i
ostaloj literaturi, a da prvo skrušeno i iz srca ne zamolimo Allaha dž.š. da
nam On objasni ono što ne znamo. Tek poslije takve dove trebamo da pristupimo
iščitavanju Kur’ana, vjerodostojnih hadisa i da pitamo one koji to bolje znaju
od nas i da budemo smireni i strpljivi u očekivanju odgovora.
Svrha ove dove jeste da nas Allah dž.š. zaštiti od neispravnog tumačenja Islama
i Šerijata i od pokvarenih ili lažnih učenjaka i muršida.
Znači kada je u pitanju ispravno tumačenje Kur’ana i Hadisa,
odnosno Islama i Šerijata i kada je u pitanju pravilan odabir učenjaka i muršida
koje želimo slijediti, samo
je jedan ispravan pristup ovom izuzetnom važnom i velikom
problemu. Taj pristup ogleda se u tome da čovjek treba prvo da nastoji da svoju vjeru i svoj
islamski život što više upotpuni i usavrši, svoju dušu što više očisti i tako
se što više umili i približi Allahu dž.š. (prema svome
trenutnom znanju i mogućnostima), a
onda da ima povjerenje i oslonac u svoga Gospodara i da Mu, uz iščitavanje
literature i slušanje učenjaka, stalno upućuje dove da mu podari istinsko i
ispravno vjerovanje i tumačenje vjere i sačuva ga od zablude i pogrešnog
tumačenja. Na ovaj način mi se na Allaha, Gospodara i
Uputitelja oslanjamo da nas On sačuva od zablude nadahnućem Svojim.
A one koji su na pravom putu On (Allah) će i dalje voditi i
nadahnuće ih kako će vatre sačuvati (47:17)
U ovom istom smislu navodimo i sljedeći Ajet:
Mi smo ti objavili sedam Ajeta koji se ponavljaju i Kur’an
veličanstveni ti objavljujemo (17:36)
Iz gornjeg Ajeta se vidi koliki je značaj Fatihe i jedan od razloga
zašto se ona toliko često ponavlja u namazima, jer je upravo ovaj Ajet ustvari dova za uputu i ispravno
tumačenje Islama i
ispravnu islamsku praksu. Nijedan Ajet u Kur’anu se u namazima
ne ponavlja više od Fatihe. Međutim, da bi Fatiha imala svoje dejstvo uslov je
da čovjek koji je uči, to čini iskreno,
“iz punog srca” i da odbaci sva ograničenja koja mu postavlja sredina u kojoj
živi i tradicija u kojoj je odrastao. Ništa se ne može i ne smije slijediti
samo zato što to čini većina naših savremenika ili samo zato što je to
tradicija naših predaka, već se mora slijediti istina (makar ona bila i gorka i
bolna) i to na Kur’anu i vjerodostojnim predajama od Resulullaha s.a.v.s.
zasnovana (jer je Kur’an i samo Kur’an uz ono što je Resulullah s.a.v.s. zaista
izgovorio ili uradio, jedino mjerilo istine).
Dakle, Fatiha kao dova za uputu može biti djelotvorna samo onda
kada je uči iskren vjernik, spreman da slijedi Istinu Kur’ana potpuno i do
kraja , ma kakva ona bila, jasno prema svojim mogućnostima.
Samo ovim putem, putem Tevekulla (oslonca i pouzdanja na Allaha
dž.š. i slijeđenjem Njegova nadahnuća) čovjek može pravilno odabrati ispravno
tumačenje Islama, a odbaciti pogrešno; i samo ovim putem čovjek može pravilno,
u mjerilu Šerijata, odabrati istinske i iskrene učenjake koji u njegovom
vremenu zovu Allahu dž.š. i na Njegov put, a odbaciti kvaziučenjake koji zovu u
zabludu.
Ovo je veoma važno kada čovjek-mutesavif (sufija) želi naći
istinskog muršida, jer nažalost ima nemali broj kvazisufija i kvazimuršida,
koji su zabludjeli i skrenuli sa pravog puta. Ima čak i takvih koji ne klanjaju
sve vakte već samo neke, a neke svjesno i namjerno propuštaju. Ima čak i takvih
koji nikako ne klanjaju salat. S obzirom da se muridi naročito duboko
pokoravaju svojim muršidima, jako je bitno da murid, na gore navedeni način,
učini ono što je do njega da pronađe istinskog muršida i da se sačuva od
kvazimuršida.
Prvi sufije iz redova ashaba i ta’bina, kao i njihovi nasljednici
iz ranog perioda historije ummeta, nisu živjeli u posebnim organizacijama. Oni
su jednostavno bili inkorporirani u cjelinu ummeta. Vremenom dolazi do pojave
istaknutih Allahovih robova koji su posjedovali veliko znanje i bili voljeni od
strane mnogih svojih savremenika. Njihova predavanja bila su veoma posjećena i
cijenjena. Ebu Hamid El Gazali, Abdul Kadir Gejlani, Muhjiddin Ibn Arebi,
Dželaluddin Rummi samo su neka od imena. Neki od tih istaknutih sufija su
organizirali svoje sljedbenike na poseban način - u sufijska bratstva ili u
derviške redove što je vjerovatno poznatiji izraz. Ti redovi dobivaju kasnije
imena po svojim osnivačima ili po drugim istaknutim članovima. U historiji
Islama bilo je mnogo sufijskih redova, a danas su među najpoznatijim derviški
redovi Kaderija (centralna ličnost je Abdul Kadir Gejlani), Nakšibendija
(centralna ličnost je Behauddin Nakšibend), Mevlevija (centralna ličnost je
Dželaluddin Rummi), Bedevija (centralna ličnost je Ahmed Bedevi).
Da li se derviški redovi mogu smatrati sektama? Odgovor na ovo
pitanje, po našem mišljenju, ovisi o odgovoru na sljedeća dva pitanja:
- Da li je učenje
konkretnog reda u skladu sa Šerijatom ili
ne
- Da li su pripadnici tog
reda kao cjelina pokorni istinskom halifi (ako ga ima)
Ovo su dva univerzalna parametra koji, po našem shvatanju,
definišu da li se neka posebna zajednica ili pravac među muslimanima može
smatrati sektom ili ne.
Mi znamo iz Ajeta Kur’ana Časnog da je sektašenje i cijepanje
jedinstva ummeta jedan veoma negativan proces:
Ti upravi lice svoje vjeri, kao pravi vjernik, vjeri, djelu
Allahovu, prema kojoj je On ljude načinio, ne treba da se mijenja Allahova
vjera jer to je prava vjera ali većina ljudi ne zna, obraćajući Mu se predano!
Bojte se Njega i obavljajte molitvu (salat), i ne budite od onih koji Mu druge
ravnim smatraju, od onih koji su vjeru svoju razbili i u stranke se podijelili;
svaka stranka zadovoljna onim što ispovijeda! (30:30-32)
Sa druge strane mi, takođe, vidimo da uniformisanost stvorenja
nije svojstvo Allahovog dž.š. stvaranja. Da je Uzvišeni Stvoritelj htio da svi
ljudi i sva stvorenja budu isti ne bi bilo nikakvih različitosti među ljudima,
biljkama i životinjama. Naprotiv, upravo različitosti u stvorenim svijetovima
odraz su ljepote, bogastva i savršenosti Allahovog dž.š. stvaranja. Ajeti
Kur’ana Časnog nam ovo potvrđuju:
I jedan od dokaza Njegovih je stvaranje nebesa i zemlje, i
raznovrsnost jezika vaših i boja vaših; to su, zaista pouke za one koji znaju. (30:22)
O ljudi, Mi vas od jednog čovjeka i jedne žene stvaramo i na
narode i plemena vas dijelimo da biste se upoznali. Najugledniji kod Allaha je
onaj koji Ga se najviše boji. Allah, uistinu, sve zna i nije Mu skriveno ništa.
(49:13)
Znači postojanje različitosti i raznolikosti u stvorenim
svjetovima je pravilo i nužnost jedinstva ummeta ne znači da svi muslimani
moraju biti identični. Jedinstvo ne znači da svi moraju u svemu biti slični kao
jaje jajetu, već jedinstvo podrazumijeva jedinstvo učenja (akide i Šerijata)
unutar zajednice muslimana i jedinstvo u iskrenoj pokornosti vođi (halifi) ako
ga ima. Poznato je da su Arapi u doba Resulullaha s.a.v.s. živjeli organizirani
u rodove i plemena. Resulullah s.a.v.s. nije, koliko je nama poznato, negirao
plemensku pripadnost, niti je tražio da se ona izbriše, jer Kur’anska sintagma
da su vjernici međusobno braća i Resulullahovo s.a.v.s. insistiranje na
ojačanju i učvršćenju bratske ljubavi i bliskosti nisu značili i ne znače da
brat mora izgubiti svoj plemenski ili nacionalni identitet. Voljeti brata
muslimana značilo je i znači voljeti i njegovu rasu, njegov jezik, njegov
nacionalni, kulturni i svaki drugi identitet.
Ono što je istinska opasnost i protiv čega se zaista treba svim
silama i beskompromisno boriti, jeste težnja da se insistiranjem na
posebnostima želi narušiti jedinstvo zajednice muslimana kako bi se ona
oslabila iznutra. Ako neko pleme, insistiranjem na svome plemenskom identitetu
nije željelo rastočiti i oslabiti zajednicu, Resulullah s.a.v.s. nije, koliko
nam je poznato, insistirao da se to pleme “utopi” u zajednicu ummeta. Važno je
bilo da plemena budu pokorna Allahu dž.š., Resulullahu s.a.v.s. i njegovim
istinskim halifama-nasljednicima. Dakle bejat, zakletva na vjernost Allahu
dž.š., Resulullahu s.a.v.s. i istinskim halifama njihovih plemenskih vođa i
njih samih, te kasnije iskreno izvršavanje obaveza koje iz tog bejata
proističu, bilo je sve što se od plemena tražilo.
Prema tome iako je Resulullah s.a.v.s. uvijek isticao i naglašavao
potrebu, nužnost i značaj jedinstva, ali nije smatrao da jedinstvo znači
negaciju plemenskih i drugih individualnosti. On nije tražio uniformisanost, on
je tražio jedinstvo srca. Dakle ne postiže se jedinstvo brisanjem
individualnosti, već se individualnost i različitosti njeguju i paze, ali se
traži od sviju da im vjera Islam i jedinstvo ummeta budu iznad njihovih
individualnosti. Znači individualnost je ljepota i bogastvo, ali se ne smije
desiti da ta individualnost za bilo koga bude važnija od Allahovog dž.š. Islama
i od jedinstva zajednice (ummeta) koju Islam traži. Osjećaj bratstva među
muslimanima mora biti iznad rodovske, plemenske, rasne, nacionalne i kulturne
posebnosti.
Zaključujemo da je “vanjština” vjernika (jezik, rasa, nacija i
ostalo) individualna i da je mnogobrojnost i različitost ovih “vanjština”,
Allahova dž.š. volja, preko koje se otkriva bogastvo, ljepota i savršenstvo
Njegovog stvaranja. Ali “nutrina” vjernika (srce, duh, duša i iman koji se tu
nalazi) mora biti jedinstvena i u tome je značenje pojma “jedinstvo ummeta
Muhammeda Resulullaha s.a.v.s”.
Citiramo plemeniti Ajet:
I On je sjedinio srca njihova. Da si ti potrošio sve ono što na
Zemlji postoji, ti ne bi sjedinio srca njihova, ali je Allah sjedinio. On je
zaista silan i mudar. (8:63)
Naše je mišljenje da ovaj Ajet pokazuje da je smisao jedinstva
vjernika u jedinstvu njihovih srca, odnosno, kako mi to ovdje nazivamo u
jedinstvu njihove nutrine. Ovo “jedinstvo nutrine” u onom smislu kako ga mi
ovdje shvaćamo ima sljedeća tri elementa:
- Jedinstveno i ispravno
vjerovanje (akida) i tumačenje Šerijata
- Međusobna bratska
ljubav, solidarnost i pomaganje
- Jedinstvo i iskrenost u
pokornosti Allahu dž.š. i Resulullahu s.a.v.s
U ovom kontestu treba promatrati, između ostalih skupina u Islamu,
i derviške redove. Ti redovi (tarikati) imaju svoju specifičnu vanjštinu, koja
se naročito očituje u neobičnom i karakterističnom prakticiranju zikrullaha (u
užem smislu posmatrano) uz njihanje tijelima i glavama i uz duboko i pojačano
izgovaranje Allahovih dž.š. Imena. Dakle sufijski redovi imaju svoju specifičnu
vanjštinu koja ih izdvaja između ostalih muslimana i čini ih posebnim. Međutim
iz prethodno rečenog nama je jasno da samo po osnovu te vanjštine mi ih ne
možemo proglasiti sektom. Mora se analizirati njihovo učenje i djelovanje tj.
njihova teorija i njihova praksa u svjetlu Šerijata. U ovim stvarima ne može se
i ne smije zauzeti generalan stav. Mora se u svjetlu Šerijata posmatrati svaki
red i svaka tekija. Ovo je zbog toga što zaista ima i takvih “sufijskih” redova
koji su očevidno skrenuli sa pravog puta i svojom teorijom i svojom praksom
grubo krše Šerijat (naprimjer redovi koji ne klanjaju sve propisane namaze, ili
vjeruju u neke oblike trojstva i sl.) i koje kao takve moramo proglasiti
zabludjelim sektama, pa čak i (u nekim ekstremnim slučajevima istinskog kršenja
Šerijata) otpadnicima iz vjere, murtedima. Ovi u stvari i nisu sufije već su to
kvazisufije i oni su često na meti žestoke kritike istinskih sufija. Međutim
ima mnogo sufijskih redova čija se teorija i praksa nalazi u granicama Šerijata
i koji su pokorni halifi, odnosno bolje rečeno imaju osjećaj pripadnosti
jedinstvu ummeta i pokoravaju se valjanim vođama nacionalnih islamskih vjerskih
zajednica (u današnje vrijeme kada je ummet rascjepkan i obezglavljen
nepostojanjem hilafeta, ovaj “osjećaj pripadnosti jedinstvenom ummetu” i
pokornost valjanim nacionalnim islamskim vođama, najviše je što možemo tražiti
u ovom pogledu ne samo od sufija, već i od svih drugih muslimana). Sufijski
redovi koji "ispunjavaju” ova dva uvjeta nisu sekte i takvima ne mogu biti
smatrani.
Trebaš znati da počela i temelji Tesavvufa i spoznaje Allaha
počivaju na svetaštvu, u čemu su suglasni svi Sufi Šejhovi, premda su
upotrebljavali različit govor. Ono što čini osobenim Hakima Tirmiziju počiva u
činjenici da je uspostavio ovaj termin u Tesavvufu.
Etimološki velājat znači `moć
određivanja' (tesarruf), a vilājat znači
'posjedovanje zapovijedi' (imārat). Velājat također
znači 'gospodarenje/gospodstvo' (rubūbijjat). Allah
je rekao: “A tada ima gospodstvo/prijateljstvo/pomoć/zaštita
(velājat ) samo od Allaha Istinitog...” (Kur’an, El-Kehf: 44) Ovo je rečeno nakon što su se nevjernici Njemu obratili i
zatražili Njegovu milost, odričući se svojih idola. Vilājat također
znači i 'ljubav' (muhabbet), a Velijj može biti u
obliku fa'il sa značenjem maf'ūl, kao što Allah kaže: “... a On
prijateljuje (jetevella) sa dobrima!” (Kur’an, El-A’raf: 196) Naime, Allah ne prepušta Svoje robove njihovim vlastitim
djelovanjima i svojstvima, već ih drži pod svojom zaštitom. Velijj može biti i u obliku fa'il sa
nešto snažnijim značenjem, jer čovjek pazi da sluša Allaha, neprestalno
ispunjavajući obaveze koje mu je On propisao.
Tako je Velijj u aktivnom
značenju 'onaj ko želi' (murid), dok u
pasivnom značenju Velijj označava 'onoga koji je
objekat Božanske želje' (murād). Sva ova
značenja, ukazivala ona na odnos Allaha prema čovjeku ili čovjeka prema Allahu,
su dozvoljena, jer Allah je zaštitnik Svojih Prijatelja, budući da je On obećao
Svoju zaštitu Poslanikovim Ashabima, a navjestio da nevjernici neće imati
zaštitnika (mevlā). “... nevjernici nemaju zaštitnika
(mevla)!” (Kur’an, Muhammed: 11) Štaviše, Allah može
Svoje Prijatelje odlikovati na poseban način Svojim prijateljstvom, budući da
je On rekao: “... koje On voli i koji Njega
vole...” (Kur’an, El-Maide: 54) Takvi nisu
naklonjeni ljudima, On je njihov Prijatelj (Velijj), a oni su
Njegovi Prijatelji (Evlije). Allah može nekome
podariti 'prijateljstvo' (vilājat ), kako bi
mu omogućio da istraje u pobožnosti prema Njemu, te da ga ono čuva od grijeha,
kao i da mu `prijateljstvo' omogući da 'oslobađa i obavezuje', i da mu se
usliše molitve i njegove težnje postanu valjane.
Allahov Poslanik, mir i blagoslov Allahov s njim, je rekao: »Ima mnogo pojedinaca s kosom uprljanom prašinom i odjevenih u dva
iznošena komada odjeće, na koje se ljudi nikada ne obaziru. Ali kad bi oni
zamolili Allaha (za nešto), On bi im uslišao njihovu dovu!« Dobro
je poznato kako se jedanput, za vrijeme vladavine Halife Omera ibn Hattaba, Nil
povukao i više nije tekao svojim ustaljenim tokom. U pagansko doba ljudi su
uobičavali jednom godišnje baciti u rijeku nakićenu djevicu kako bi Nil ponovo
tekao. Tom prilikom Omer je napisao na komadu papira: »O, rijeko, ako si stala
po svojoj vlastitoj volji tad krivo činiš, a ako
si stala po Allahovoj zapovijedi ja ti naređujem da tečeš!« Kada je ovaj papir
bačen u Nil, on je nastavio uobičajeno teći.
Moja namjera u ovoj raspravi o svetaštvu i njegovoj istinitosti je
da ti ukažem, da se naziv Svetac/(Allahov) Prijatelj (Velijj), zapravo upotrebljava za one kod kojih su doista
prisutna (hāl) naprijed spomenuta svojstva, a ne
samo prividno (kāl). Neki Sufi Šejhovi su
svojevremeno napisali knjige i knjige o ovoj temi, ali su one vremenom
nestale. Sada ću ti ja predočiti ono što je rekao duhovni Voditelj i
rodonačelnik ovoga učenja, kojeg ja izuzetno cijenim, kako bi, ne samo ti već i
oni ljubitelji Tesavvufa koji budu imali sreću da pročitaju ovu knjigu, bili
pravilno podučeni.
Moraš znati da se riječ Velijj/a upotrebljava među običnim pukom, ali ona se može naći i u Kur'anu i u Poslanikovim Hadisima. Tako Allah Veličanstveni kaže: “Nema straha za Allahove Prijatelje (Evlijā), oni ni za čim neće tugovati.” (Kur’an, Junus: 62) Kao i slijedeće: “Allah je Prijatelj (Velijj) onih koji vjeruju...” (Kur’an, El-Bekare:257) A Allahov Poslanik, mir i blagoslov Allahov s njim, je rekao: »Među Allahovim robovima ima takvih koje Poslanici/Vjerovjesnici smatraju sretnim!« Kada je bio pitan ko su ti robovi da bi ih oni zavolili, on je odgovorio: »To su oni koji vole jedni druge radi Allaha, a ne zbog imetka ili traženja neke koristi. Njihova lica su svijetla i oni sjede na prijestolju od svjetla. Oni se ne boje kada su drugi ljudi preplašeni, niti se žaloste kada su drugi ljudi ožalošćeni.« Zatim je proučio ajet: “Nema straha za Allahove Prijatelje, oni ni za čim neće tugovati.” (Kur’an, Junus: 62) Osim toga Allahov Poslanik je prenio kako je Allah rekao: »Onaj ko povrijedi jednog Prijatelja/Sveca (Velijju) neka očekuje rat od Mene!«
Gore navedeno pokazuje da Allah ima Svoje Prijatelje (Evlije), koje je On posebno odlikovao Svojim
prijateljstvom i koje je On izabrao da budu upravitelji Njegovog Kraljevstva.
On ih je učinio takvim da bi bili u mogućnosti objelodaniti Njegova djelovanja.
Počastio ih je raznim `čudesima/počastima' (kerāmāt), očistio ih
od raznovrsnih manjkavosti, oslobodio ih podložnosti njihovom nefsu i strasti, tako da su sve njihove misli okrenute ka
Njemu, i oni su bliski samo sa Njim. Takvih Prijatelja je bilo u prošlim
stoljećima, ima ih i danas, a bit će ih sve do Dana ponovnog Proživljenja,
obzirom da je Allah uzdigao (muslimansku) Zajednicu iznad ostalih i da je
obećao da će sačuvati Vjeru Muhammedovu.
Uobičajeni i razumski dokazi ovog učenja mogu se naći kod vjerskih
učenjaka (ulemā), dok se oni vidljivi dokazi
mogu naći među Evlijama i Allahovim izabranicima. Protivnici ovakvog učenja su
Mu'tezilije i Hašvijje. Mu'tezilije poriču da bilo koji musliman može biti
posebno privilegiran u odnosu na druge muslimane. No, ako jedan Velijja/Svetac
ne može biti posebno privilegiran, tad niti jedan Vjerovjesnik ne može biti
posebno privilegiran, što predstavlja nevjerstvo. Ovi drugi dopuštaju da neko
može biti posebno privilegiran, ali tvrde da takve osobe više ne postoje, te da
su one davno živjele. I ovo također predstavlja nevjerstvo, tako da su obje
skupine na istom u ovom pitanju.
Allah je, dakle, prouzrokovao `vjerovjesnički dokaz' (burhāni nebevī) koji opstoji do današnjeg dana i učinio je
Evlije sredstvom Svog očitovanja, kako bi znamenja Istine i dokazi Muhammedove
vjerodostojnosti mogli biti jasno spoznati. Allah je učinio Evlije vladarima
kozmosa, koji su u cijelosti podložni Njegovom djelovanju, a uz to su prestali
slijediti svoje osjetilne sklonosti. Milošću njihove pojave kiša pada s neba,
čistoćom njihovih života biljke rastu iz zemlje i njihovim duhovnim utjecajima
muslimani pobjeđuju nevjernike. Ima ih četiri hiljade skrivenih i oni ne znaju
jedni za druge. Oni nisu svjesni odličnosti svog stanja i sakriveni su i od
samih sebe i od ljudskog roda. Mnogi Poslanikovi Hadisi i kazivanja Evlija idu
u prilog ovim tvrdnjama. Ja sam također imao istinitu potvrdu po ovom pitanju.
No, onih, koji imaju moć da `oslobađaju i obavezuju' i koji su službenici Božanskog
Dvora, ima tri stotine i oni se zovu Ehjāri, zatim slijede
četrdeseterica koji se zovu Ebdāli, zatim
sedmerica koji se zovu Ebrāri, zatim
četverica koji se zovu Evtādi, zatim trojica
koji se zovu Nukebāi, i na kraju preostaje jedan
Velijj koji se zove Kutb ili Gavs. Ove
Evlije znaju jedan za drugog i oni ne mogu djelovati osim po uzajamnom
odobrenju.
Svjetina može prigovoriti ovakvom poretku Evlija, kao i tome da
svi oni znaju jedan za drugog da su Velijje, što po njima podrazumijeva
njihovu sigurnost što se tiče njihove sudbine na Onom Svijetu. Ali, ja
odgovaram da je to besmisleno, te da saznanje da neko pripada svetaštvu ne
podrazumijeva istodobno i takovrsnu sigurnost glede Budućeg Svijeta. Vjernik
može spoznati stupanj svog vjerovanja, a da opet ne bude siguran, pa zašto to
isto ne bi vrijedilo i za one koji su spoznali svoju svetost. Moguće je, pak,
da Allah, u stanju njegove duhovne ispravnosti u čuvanju od neposluha, posebno
potakne Velijju da spozna svoju sudbinu na Drugom Svijetu. No, Sufi Šejhovi se
ne slažu u ovom pitanju iz razloga kojeg sam već objasnio. One Evlije kojih ima
četiri hiljade, dakle oni koji su skriveni i sebi i drugima, ne prihvataju da
Velijja može znati da je on svetac, dok su ove druge Evlije suprotnog
mišljenja.
Svako od mišljenja je poduprto od strane mnogih pravnika i skolastičara.
Ebu Ishak Isfara'ini i neke starije osobe drže da nekom Velijji ne može biti
poznato da je on svetac, dok Ebu Bekr ibn Faruk i drugi iz ranijih generacija
drže da je Velijja svjestan svoje svetosti. Ja sada pitam ove prve, kakvu štetu
ili zlo može Velijja pretrpjeti ako je svjestan svog položaja? Ako bi oni
odgovorili da bi to mogla biti posljedica Velijjine uobrazilje, ja odgovaram da
je Božanska zaštita nužan uvjet svetaštva, te da su, u skladu s tim, oni koji
su zaštićeni od zla zaštićeni i od uobrazilje. Neobično bi bilo da Velijja,
kojem su darovana svetačka `čudesa' (kerāmat), ne zna da
je svetac ili da su ta `čudesa' doista svetačka `čudesa'. Obje skupine imaju
svoje istomišljenike, ali mišljenja sama po sebi su bezvrijedna.
Mu'tezilije, uz sve to, poriču posebne povlastice i `čudesa', koja
čine suštinu svetaštva. Oni tvrde da su svi muslimani, kad su Mu podložni,
Allahovi Prijatelji (Evlije), kao i da
svako ko izvršava vjerske zapovijedi mora poricati 'viđenje' Allaha, zatim da
su stanovnici Džehennema vječno prokleti, te da priznaju jedino one obaveze
koje se mogu pojmiti razumom, bez obzira na 'otkrovenja'. Eto, takvi su po
njima Prijatelji (Evlije). Svi se muslimani slažu da su takve osobe 'prijatelji', ali
'prijatelji' Šejtanovi, a nikako Allahovi. Mu'tezilije također tvrde, ako
svetaštvo podrazumijeva `čudesa', da bi onda svi vjernici morali posjedovati
`čudesa', obzirom da svi oni imaju učešča u Vjeri (imān), pa
ako već imaju udjela u nečemu što je osnov, tad bi shodno tome morali imati
udjela i u onome što ishodi iz osnova. Osim toga, oni tvrde, da `čudesa' mogu
biti data i vjernicima i nevjernicima. Naprimjer, kada je neko gladan ili
umoran na putovanju, može se pojaviti izvjesna osoba da dadne putniku hranu ili
da mu da jahaću životinju. Ako bi ovako što bilo moguće, dodaju oni, da neko
može preći tako veliku razdaljinu u jednoj noći, onda bi Poslanik bio taj
čovjek. Štaviše, kad je on krenuo za Mekku, Allah je rekao: “A nosi vam i tovare do zemlje u koju ne biste mogli stići bez velike
muke! (Kur’an, En-Nahl: 7) Na ovo, ja
odgovaram, da su vaše tvrdnje ništavne, jer je Allah rekao: “Hvaljen neka je On Koji je noću prenio Svoga roba iz Hrama Svetoga do
Hrama Najudaljenijega...” (Kur’an, El-Isra’: 1) `Čudesa' su posebna,
a ne sveopća.
Ako bi ona bila masovna tad bi, naprimjer, svi Ashabi bili
nadnaravnim moćima preneseni u Mekku, što bi narušilo sve temelje Vjere u
neviđeno. Vjera je općenit termin koji se upotrebljava i za ispravne i za
griješne osobe, dok je svetaštvo posebne naravi. Putovanje Ashaba u Mekku
potpada u ovu prvu kategoriju, no, budući da je Poslanikov slučaj izniman,
Allah ga je prenio u jednoj noći iz Mekke u Jerusalem, a potom na odstojanje
dva luka ili bliže od Božanske Prisutnosti, i on se vratio prije nego što je
noć jenjala. I poradi ovoga, neopravdano je poricati posebne povlastice. Kao
što na dvoru postoje glavni dvorski upravitelji, vratari, razni
velikodostojnici i konjušari, koji nisu, iako su svi kraljeve sluge, jednaki po
svom polažaju, tako ni svi vjernici nisu jednaki kada je u pitanju njihova
Vjera. Neki su podložni, neki upućeni, neki podožni, a neki su neznalice.
Svi Sufi Šejhovi su govorili o istinskom značenju svetaštva, stoga ću ja, što je moguće više, navesti njihova kazivanja.
Tako, Ebu Alija Džuzedžani kaže: »Velijja je `poništen' u svom `stanju' i postojeći je u `promatranju/svjedočenju' Istine. On ne može ništa reći o sebi i on nije smiren ni sa kim drugim doli Allahom!« Čovjek ima spoznaju samo o svom ličnom 'stanju', ali kad sva njegova 'stanja' budu ‘poništena', on nije u mogućnosti ništa kazati o sebi. Također, on ne može biti smiren ni sa kim kome bi mogao predočiti svoje 'stanje', jer predočavanje svog skrivenog 'stanja' nekom drugom značilo bi odavanje tajne Voljenog, a tajne se ne otkrivaju nikom drugom doli Voljenom. Uostalom, u `promatranju' je nemoguće vidjeti bilo šta drugo osim Allaha, pa kako onda neko može naći smiraj sa ljudima?
Svi Sufi Šejhovi su govorili o istinskom značenju svetaštva, stoga ću ja, što je moguće više, navesti njihova kazivanja.
Tako, Ebu Alija Džuzedžani kaže: »Velijja je `poništen' u svom `stanju' i postojeći je u `promatranju/svjedočenju' Istine. On ne može ništa reći o sebi i on nije smiren ni sa kim drugim doli Allahom!« Čovjek ima spoznaju samo o svom ličnom 'stanju', ali kad sva njegova 'stanja' budu ‘poništena', on nije u mogućnosti ništa kazati o sebi. Također, on ne može biti smiren ni sa kim kome bi mogao predočiti svoje 'stanje', jer predočavanje svog skrivenog 'stanja' nekom drugom značilo bi odavanje tajne Voljenog, a tajne se ne otkrivaju nikom drugom doli Voljenom. Uostalom, u `promatranju' je nemoguće vidjeti bilo šta drugo osim Allaha, pa kako onda neko može naći smiraj sa ljudima?
Džunejd je rekao: »Velijja nema straha, jer strah je ili iščekivanje
neke nevolje ili eventualnog gubitka nekog željenog objekta. Imajući u vidu da
je Velijja 'sin svoga vremena' (ibn vaktihi), on
nema budućnosti kako bi se mogao nečega bojati. Budući da on nema straha, tako
nema ni nade, jer nada podrazumijeva svojevrsno iščekivanje, ili postizanje
objekta želje, ili oslobođenje od nevolje, što sve pripada budućem vremenu.
Velijja se ni ne žalosti, jer žal potječe od nezadovoljstva, pa kako bi, onda,
on mogao biti žalostan, on koji blista od zadovoljstva (ridā) i koji se nalazi u 'vrtu skladnosti' (muvāfakat)?« Svjetina misli da ovo kazivanje prešutno
podrazumijeva da Velijja, budući da ne osjeća, niti strah, niti nadu, niti
žalost, posjeduje sigurnost na Ovom Svijetu. Ali, on nema sigurnosti, jer
sigurnost potječe od netraženja onoga što je skriveno i od napuštanja
'vremena', što je karakteristika onih koji ne drže do svoje ljudske prirode (bešerijjat) i koji se ne zadovoljavaju svojim svojstvima.
Strah, nada, sigurnost/bezbrižnost i žalost upućuju na potrebe nefsa, ali kad se sve to dokine, onda zadovoljstvo (ridā) postaje čovjekovo svojstvo, a kada je ono
postignuto, tad će njegova 'stanja' postati postojana (mustekim) naspram Darovatelja `stanja', a on sam će se
okrenuti od svih 'stanja'. Dakle, svetaštvo je očitovano njegovom srcu i
njegovo značenje mu biva sasvim jasno.
Ebu Osman Magribi govori: »Velijja može ponekad postati poznat (mešhūr), ali ne i zaveden (maftūn)!« A
neko drugi je rekao: »Velijja može ponekad biti sakriven (mastūr), i da ne bude na glasu!« Zavedenost je posijedica
laži, a Velijja mora biti istinoljubiv, jer `čudesa' ne mogu izvesti lažovi,
to onda znači da Velijja ne može biti zaveden. Ova dva kazivanja upućuju na
spor, da li Velijja zna da je svetac. Ako je svjestan toga, onda je on poznat,
a ako nije, onda je zaveden. No, objašnjenje ove tematike bi iziskivalo mnogo
više prostora.
Pripovijeda se da je Ibrahim ibn Edhem, kada je pitao nekog
čovjeka da li bi on želio postati jedan od Allahovih Evlija, pa kada je dobio
njegov potvrdan odgovor, rekao: »Ne priželjkuj ništa, niti od Ovoga, niti od
Onoga Svijeta, posveti se u potpunosti Allahu i okreni se svim svojim srcem
prema Njemu! Priželjkivati nešto od Ovoga Svijeta, znači okrenuti se od Allaha
radi nečeg što je prolazno, a priželjkivati nešto od Onoga Svijeta, znači
okrenuti se od Allaha radi nečeg što je vječno.«
Kada je Ebu Jezid bio upitan kakav bi trebao biti Velijja, on je odgovorio: »To je neko ko je strpljiv, što se tiče i Allahovih zapovijedi i Allahovih zabrana!« Što više čovjek voli Allaha više će i poštovati ono što On zapovijeda, i njegovo tijelo će biti udaljenije od onoga što je on zabranio. Pripovijeda se da je Ebu Jezid Bistami rekao: »Čuo sam da je jedan Velijja odsjeo u jednom mjestu, pa sam krenuo da ga posjetim. Kada sam došao u džamiju u koju je on dolazio, susreo sam i njega koji je u jednom trenutku pljunuo na džamijski pod. Vratio sam se natrag, a da ga nisam ni pozdravio. Tada sam pomislio: 'Svaki svetac se mora držati Šeri'ata, kako bi ga Allah `držao' u njegovom duhovnom 'stanju'. Da je ovaj čovjek bio Velijja njegovo poštovanje džamije bi ga odvratilo od pljuvanja na njen pod, i On bi ga sigurno sačuvao od takvog čina.' Iste te noći sam usnio Allahova Poslanika kako mi govori: `O, Ebu Jezide, već ti stiže nagrada za ono što si učinio!' Sljedećeg dana sam postigao duhovni 'stupanj' koji vam je danas poznat.«
Kada je Ebu Jezid bio upitan kakav bi trebao biti Velijja, on je odgovorio: »To je neko ko je strpljiv, što se tiče i Allahovih zapovijedi i Allahovih zabrana!« Što više čovjek voli Allaha više će i poštovati ono što On zapovijeda, i njegovo tijelo će biti udaljenije od onoga što je on zabranio. Pripovijeda se da je Ebu Jezid Bistami rekao: »Čuo sam da je jedan Velijja odsjeo u jednom mjestu, pa sam krenuo da ga posjetim. Kada sam došao u džamiju u koju je on dolazio, susreo sam i njega koji je u jednom trenutku pljunuo na džamijski pod. Vratio sam se natrag, a da ga nisam ni pozdravio. Tada sam pomislio: 'Svaki svetac se mora držati Šeri'ata, kako bi ga Allah `držao' u njegovom duhovnom 'stanju'. Da je ovaj čovjek bio Velijja njegovo poštovanje džamije bi ga odvratilo od pljuvanja na njen pod, i On bi ga sigurno sačuvao od takvog čina.' Iste te noći sam usnio Allahova Poslanika kako mi govori: `O, Ebu Jezide, već ti stiže nagrada za ono što si učinio!' Sljedećeg dana sam postigao duhovni 'stupanj' koji vam je danas poznat.«
Čuo sam kako je neki čovjek, želeći posjetiti Šejha Ebu Saida, ušao u džamiju prvo sa lijevom nogom. Kada je to Šejh vidio, zapovijedio je da pridošlicu izbace van, dodajući: »Neko ko ne zna kako se ulazi u Allahovu Kuću, nama nije potreban!« Neki krivovjerci tvrde, da je robovanje Allahu nužno samo dok se ne dobije svetost, a da je ono kasnije nepotrebno. Jasno je, da je ovo mišljenje pogrešno. Nema 'postaje' na Putu ka Istinitom u kojoj je dokinuto bilo kakvo robovanje Allahu. Ovo ću pobliže objasniti na nekom podesnijom mjestu.
Rasprava o Evlijanskim `čudesima/počastima' (kerāmāt)
Moraš znati da su `čudesa' dozvoljena svecima samo ukoliko se pridržavaju Šeri'ata. Svi se muslimani slažu po ovom pitanju. `Čudesa' su nešto, što je predodređeno od strane Allaha i njihovo očitovanje nije u suprotnosti ni sa jednim principom Šeri'ata, niti je ono protivno razumu da ih shvati onako kako i treba. Evlijanska `čudesa' su znamenja Velijjine istinoljubivosti i ona ne mogu biti data nekom varalici. To je, zbilja, jedna posebna vrsta čina. Velijjom se, također, smatra neko ko je sposoban pomoću znanja, datom mu od Allaha, da razlikuje, metodom zaključivanja, šta je istina a šta laž. Neke sunnije priznaju `čudesa', ali drže da ona nemaju ništa zajedničko sa Poslaničkim i Vjerovjesničkim `čudesima' (mu'džizāt). (Mu'džizāt je naziv za'čudesa' koja su činili Poslanici i Vjerovjesnici, dok je kerāmāt naziv za'čudesa' koja eine Evlije/Sveci/Prijatelji (Allahovi). Oni, na primjer, ne priznaju da molitve (Evlija) bivaju po pravilu uslišane i primljene, što je uvriježeno mišljenje. Ja im postavljam sljedeće pitanje: »Šta je to, što je manjkovo u činu jednog istinskog Velijje, dok god je on podložan vjerskim dužnostima?« Ako bi oni rekli da `čudesa' nisu unaprijed određena od Allaha, onda su u krivu. A ako bi rekli, da su ona unaprijed određena od Allaha, ali da takav jedan čin, istinskog Velijje, ima za posljedicu svojevrsnu degradaciju poslanstva/vjerovjesništva i negiranje posebnih povlastica, koje su imali Poslanici/Vjerovjesnici, to bi također bio log odgovor.
Moraš znati da su `čudesa' dozvoljena svecima samo ukoliko se pridržavaju Šeri'ata. Svi se muslimani slažu po ovom pitanju. `Čudesa' su nešto, što je predodređeno od strane Allaha i njihovo očitovanje nije u suprotnosti ni sa jednim principom Šeri'ata, niti je ono protivno razumu da ih shvati onako kako i treba. Evlijanska `čudesa' su znamenja Velijjine istinoljubivosti i ona ne mogu biti data nekom varalici. To je, zbilja, jedna posebna vrsta čina. Velijjom se, također, smatra neko ko je sposoban pomoću znanja, datom mu od Allaha, da razlikuje, metodom zaključivanja, šta je istina a šta laž. Neke sunnije priznaju `čudesa', ali drže da ona nemaju ništa zajedničko sa Poslaničkim i Vjerovjesničkim `čudesima' (mu'džizāt). (Mu'džizāt je naziv za'čudesa' koja su činili Poslanici i Vjerovjesnici, dok je kerāmāt naziv za'čudesa' koja eine Evlije/Sveci/Prijatelji (Allahovi). Oni, na primjer, ne priznaju da molitve (Evlija) bivaju po pravilu uslišane i primljene, što je uvriježeno mišljenje. Ja im postavljam sljedeće pitanje: »Šta je to, što je manjkovo u činu jednog istinskog Velijje, dok god je on podložan vjerskim dužnostima?« Ako bi oni rekli da `čudesa' nisu unaprijed određena od Allaha, onda su u krivu. A ako bi rekli, da su ona unaprijed određena od Allaha, ali da takav jedan čin, istinskog Velijje, ima za posljedicu svojevrsnu degradaciju poslanstva/vjerovjesništva i negiranje posebnih povlastica, koje su imali Poslanici/Vjerovjesnici, to bi također bio log odgovor.
Evlije su darovane 'nadnaravnim činima/čudesima' (kerāmāt), a Poslanici/Vjerovjesnici 'dokaznim čudesima' (mu'džizāt). Budući da su Evlije - Evlije, a
Poslanici/Vjerovjesnici - Poslanici/Vjerovjesnici, onda nema jednakosti među
njima. Nadmoć Poslanika/Vjerovjesnika ovisi od njihovog položaja i od stupnja
njihove očuvanosti od griješenja, a ne o 'čudesima' ili dokaznim 'čudesima',
ili pak činima koji krše ustaljene običaje. Svi Poslanici su jednaki utoliko
što imaju moć očitovanja `čudesa' (i'džāz), ali su neki
bolji od drugih, ovisno o 'stupnju'. Unatoč jednakosti glede njihovog
djelovanja, neki Poslanici su bolji od drugih, pa zašto onda ne bi i `čudesa' (kerāmāt), koja se kose sa ustaljenim navikama, bila
dopuštena Evlijama, iako su Poslanici na većem 'stupnju' od njih? I pošto, u
slučaju Poslanika, čin koji narušava navike, ne uzrokuje uzvišeniji položaj,
niti veće povlastice nad nekim drugim Poslanikom, tako i u slučaju Evlija,
istovrsno djelo ne uzrokuje da neki Velijja bude povlašteniji od Poslanika, tj.
Evlije ne postaju poput vrste Poslanika. Ovo što sam rekao otklonit će,
razboritim osobama, poteškoće koje bi im ova tematika mogla pričiniti.
»Ali, pretpostavimo,« da neko kaže, »da Velijja, čija `čudesa' narušavaju navike, počne tvrditi da je Poslanik!« Ja odgovaram da je takvo što nemoguće, jer svetost podrazumijeva istinoljubivost, a neko ko laže ne može biti Velijja/Svetac. `Čudesa' (kerāmāt) su dopuštena samo pobožnim vjernicima, a laganje je osobina bezbožnika. `Čudesa' Evlija potvrđuju dokaze Vjeronavjestitelja. Vjeronavjestitelji utemeljuju svoja poslanstva potvrđujući vjerodostojnost dokaznih `čudesa', dok Evlije sa svojim `čudesima' utemeljuju i poslanstva Vjeronavjestitelja i svoju osobnu svetost. Zato, istinoljubivi Velijja govori iste stvari kao i istinoljubivi Vjeronavjestitelj. 'Čudesa' prvog su zapravo istovjetna dokaznim `čudesima' drugog. Kada vjernik vidi Evlijanska `čudesa' njemu se poveća vjera u vjerodostojnost Poslanika, a smanji sumnjičavost i nepovjerenje, obzirom da ne postoji proturječnost između jednih i drugih. Prema tome, kad se Poslanik poziva na dokazna `čudesa' kao dokaz da je njegovo poslanstvo istinito, i kad je taj njegov čin potvrđen od strane Velijje, nemoguće je očekivati neke probleme u vezi sa time. Sejjid Husein Nasr
Uvod u živi
sufizam
U ime Allaha,
Svemilosnog, Samilosnog
Iz brojnih razloga - ponekih pozitivnih, a
mnogih negativnih - ima dosta zanimanja za sufizam na Zapadu
i među modernim, obrazovanim klasama islamskog svijeta.
Raspad jednog manje-više homogenog “vrijednosnog sistema”
modernog svijeta; osjećaj nesigurnosti u odnosu na budućnost;
nerazumijevanje poruka religija koje prevladavaju na Zapadu,
posebno kršćanstva, čije su inherentne pouke sve
nedostupnije; želja za vizijom duhovnog svijeta u okruženju
kojem sve više nedostaje kvaliteta te mnogi drugi faktori -
svi zajedno - doprinose toj potrazi za duhovnim učenjima orijentalnih religija. Ova potraga na Zapadu je započela već sa prethodnom geNeracijom, pojavom općeg interesa za hinduizam i budizam; međutim, pošto je mnogo toga napisanog, čak i prakticiranog u tom periodu bilo ili lažno ili, u najboljem slučaju, površno,
zanimanje za te tradicije – posebno u proučavanju vedante i zena – uskoro postaje pomodnost koja je - za generaciju koja traži stalno nova i drugačija iskustva, bez dubljeg prodiranja u bilo koje od njih – brzo postala dosadna i zamorna.
Mnogima je sada postao
privlačan sufizam, koji je, nažalost, tako izgleda,
osuđen da bude pogrešno predstavljen ili osakaćen da bi odgovarao mentalitetu
onih koji su ili bezazleni a neupućeni u stvarnu prirodu duhovnog puta, ili
svjesno nastoje najuzvišenije istine reducirati ne bi li se
uklopile u njihovu sitničavu prirodu. Ali pored toga - glasnije oglašavanog - zanimanja za sufizam može se razabrati i dublje i istinskije interesiranje, kako onih koji žele iz uvida koje nudi sufizam izvući vlastitu duhovnu korist, bez obzira na to koji religijski
ili duhovni put slijede, te, najzad, onih koji su privrženi ženi istinskom
duhovnom putu i voljni podnijeti neophodne žrtve kako bi se osposobili za tu
stazu.
Među službenim zapadnim
stručnjacima za islam nazi se sve veća svijest o središnjoj ulozi koju
je sufizam igrao u islamu i islamskoj povijesti. Mnogi su sad
spremni prihvatiti islamsko porijeklo sufizma i neraskidivu
vezu što vezuje sufizam sa islamom, umjesto da slijede staru
praksu tumačenja sufizma kao svojevrsnog tuđeg utjecaja
unutar samog islama. Teško da se može danas pisati o islamskoj duhovnosti a da
se ne razmatra sufizam, mada ima orijentalista koji to nastoje činiti.
Dakle, bilo da je u
pitanju istinski duhovni interes, ili pseudoduhovnost
koja je toliko prisutna na današnjem Zapadu, ili naučna aktivnost na polju
islamskih studija, svjedoci smo sve većeg značaja sufizma
i zanimanja za njegovo proučavanje na Zapadu. Rijetko se
sufizam u modernim zapadnim medijima autentično predstavlja,
mada su brojni oni koji tragaju za njegovim poukama. Sama
ta situacija predstavlja uvjerljiv argument da se uloži sav
mogući napor kako bi se spriječilo pogrešno predstavljanje
sufizma te da se svi njegovi raznovrsni slojevi predstave na
jedan autentičan način. Sufijska mudrost obuhvata gotovo svaki aspekt duhovnog
života i predstavlja jednu od najpotpunijih i najbolje
očuvanih metafizičkih i ezoterijskih tradicija što su opstale u moderno doba.
U trinaestom/devetnaestom
stoljeću, na islamski svijet je utjecao Zapad sa pojavom
njegovih puritanskih pokreta racionalističke i antimističke vrste. Dolazi do
protivljenja sufizmu kojeg okrivljavaju za gotovo sve što su
neki modernisti smatrali pogrešnim u islamskom svijetu toga
doba. Za problem dominacije evropskih sila nad
muslimanskim svijetom često je okrivljavan sufizam, a pojavljuje se
generacija ‘pozapadnjačenih’ muslimana koji se i danas mogu
sresti u mnogim muslimanskim zemljama i koji su samo
proučavanje sufizma smatrali zavjerom kolonijalista.
Potpomognut aktivnostima nekih orijentalista, taj pokret je htio oživiti islam
odbacivanjem svih duhovnih i metafizičkih aspekata njegovog
učenja i njegovim svođenjem na najuže moguće tumačenje Božijeg zakona ili Šerijata. Rezultat
je bio to da je sam Šerijat postao bespomoćan, suočen sa “intelektualnim”
pohodom Zapada.
Pozitivna uloga koju je
sufizam odigrao u islamskoj povijesti – u raznim
područjima, od upravljanja državom do umjetnosti
– zanemarivana je i gurana ustranu. Čudno je i to što je
Zapad i u prikazivanju modernog perioda islamske povijesti
jedinstven u prešućivanju svih bitnih reformskih pokreta unutar sufizma tokom
trinaestog/ devetnaestog stoljeća, mada su posljedice tih pokreta,
nesumnjivo, ne manje od onih zapadno orijentiranih modernističkih pokreta tako naglašavanih u savremenim evropskim studijama.
Izuzimajući red sanűsiyyah, praktično se uopće ne
spominje krupan značaj u obnovi sufizma, redova poput darqâwiyyah i tijâniyyah
u Sjevernoj Africi, yashrűtiyyah u Istočnoj Africi i arapskom
Bliskom Istoku, nimatullâhiyyah u Perziji i
Južnoj Indiji te redova chishtiyyah i qâdiriyyah na Indo-pakistanskom
potkontinentu. Ovo prešućivanje
pomoglo je da se značaj sufizma umanji u očima modernih muslimanskih
obrazovanih klasa, tako često ovisnih
o zapadnim izvorima kada se radi o proučavanju njihove vlastite
povijesti.
Tako, sve do pred kraj
Drugog svjetskog rata, gotovo uvijek nailazimo na samo
dvije vrste studenata na univerzitetima moderniziranih muslimanskih zemalja:
potpuno sekularizira-ne i pozapadnjačene, koji uglavnom odbacuju islam, bar kao
zaokruženi kodeks i način života; i veoma pobožne vjernike koji su, međutim, svodili islam na njihovu vanjsku interpretaciju Šerijata i odbacivali sve što se vezuje za sufizam i cijelo-kupnu intelektualnu
i duhovnu dimenziju islama. Mada jedna
drugoj suprotstavljene gotovo u svakom pogledu, te dvije grupe ujedinjuje njihovo suprotstavljanje sufizmu.
Dok
ovaj stav u tim dvjema grupama danas uveliko opstaje, može se zapaziti
značajno novo zanimanje za sufizam i ukupnu intelektualnu dimenziju islama među
studentima i drugim pripadnicima obrazovane
klase mnogih muslimanskih zemalja.
Raspad zapadnih kulturnih vrijednosti i razočaranje iskustvima modernizma, svijest o katastrofi koju donosi moderna civilizacija te očekivanje još veće
katastrofe u budućnosti, spoznaja da
izazovi i prijetnje koje protiv islama u intelektualnoj sferi nosi Zapad nemaju pravog odgovora do smjernica što ih pruža učenje sufizma, sve je to
doprinijelo da dođe do promjene stava.
U poređenju sa starijom generacijom,
vidljiv je porast broja mladih koje privlače sufijski redovi i proučavanje sufizma u velikim zemljama kao što
je Egipat, Sirija i Perzija. Na
Indo-pakistanskom potkontinentu, interes je i dalje velik, ali on nikad nije značajnije jenjao, kao što je to bio slučaj sa arapskim svijetom i Turskom. U
Turskoj, interes za sufijske radove
među univerzitetskim studentima ogromno je porastao u godinama nakon turske revolucije.
Čudno je, opet, da je i
autentično predstavljanje sufi-zma prilagođenog savremenim obrazovanim
ljudima islamskog svijeta rijetko. U stavu prema sufizmu, kao i prema samom islamu, čovjek danas može zapaziti tri klase ljudi: tradicionalnu većinu, čiju intelektualnu elitu na različitim nivoima predstavlja ulema, sufijski učitelji i napredni učenici kadri razumjeti tradicionalno izlaganje islamske doktrine, bilo na šerijatskom ili na sufijskom nivou; pozapadnjačena manjina, koja,
uglavnom, zasad pokazuje malo interesa za sufizam; i, najzad, nova moderno
obrazovana manjina, koja se ponovno itekako zanima za duhovno i intelektualno
naslijeđe islama.
Iz godine u godinu izlazi
golem broj knjiga koje sadrže su-fijske tekstove, uglavnom na arapskom i
perzijskom jeziku, ali i na turskom, urdu, bengalskom i drugim
jezicima muslimana. Međutim, sa izuzetkom sufijske poezije
pjesnika kakvi su Ibn al-Fârid, Jalâl al-Dîn Rűmî i Hâfiz,
koje cijeni sav svijet, sufijski radovi koji su doktrinarne prirode i sadrže
intelektualne pouke sufizma obraćaju se samo
kvalificiranoj nekolicini i može ih potpuno shvatiti samo
intelektualna elita (khawâşş) tradicionalnih klasa. Čovjek se pita koliko moderno obrazovanih Arapa, Turaka, Perzijanaca razumije djelo Fuşûş al-hi-kam Ibn Arabija, Manâqib al-arifin Al-Aflâkîja
ili Sharhi gul-shani râz Lahijija, koji se objavljuju u
Egiptu, Turskoj i Perziji u posljednjih nekoliko godina. Kada svi
“izmi” koji nas preplavljuju sa Zapada, poput evolucionizma,
marksizma, socijalizma i sličnih, padnu na tlo islamskog
svijeta, koliko muslimanskih obrazovanih klasa može iz
beskrajno bogatog naslijeđa islamske metafizike, filozofije i sufizma crpiti
mudrost kako bi se zaštitili od davljenja u toj poplavi? Tek nekolicina ima
kontakta sa još živim duhovnim učiteljima koji im pomažu da
se održe. Većina je zbunjena i nema pristupa ni čemu do nekolicini knjiga koje su napisali njihovi savremenici i suna-rodnici, obično ništa do kopije zapadnih orijentalista. Istinski savremeni prikazi sa dubokim razumijevanjem sufizma na jezicima muslimana mogu se, vjerovatno, izbrojati na prste, obnovljeni interes za sufizam među obrazovanim klasama nalazi vrlo malo
radova koji bi ih zadovoljili.
Štaviše,
mnogi muslimani sada studiraju na Zapadu i neobično
je da se osjećaju više na svom tlu u engleskom i francuskom jeziku no u svom
materinjem jeziku kad dođe do debate o intelektualnim
pitanjima. Čak i sad su, u nekim muslimanskim zemljama kao
što su Malezija , Pakistan , Nigerija i muslimanska Sjeverna Afrika, engleski i francuski važniji instrumenti intelektualnog diskursa od malajskog, urdua i ben-galija, nigerijskih jezika ili arapskog. U tim slučajevima prikaz
sufizma na evropskim jezicima služi kao najneposredniji izvor da se utaži sve veća žeđ za znanjem na ovom području.
Tako se čini da se
trendovi koji vladaju u dva svijeta - muslimanskom i zapadnom - susreću kad je
u pitanju potreba za autentičnim proučavanjem sufizma. Svaki iz svog, vrlo
različitog razloga, i muslimanska inteligencija i
dobar broj najinteligentnijih među mladima Zapada te među ljudima drugih starosnih grupa, sve se više zanimaju za sufizam; neki kao za modu, drugi površno, a oni treći iz najdubljih razloga duše koja se bori za vlastito spasenje iz ponora besmisla. Ipak, oni koji
proučavaju sufizam na način koji uspijeva razgrnuti na autentičan
način one istine sufizma što se daju razotkriti zaista su rijetki, te ljudi
najčistijih namjera često bivaju vođeni, čitanjem falsificiranih radova, ka
infernalnim dubinama “nižih svjetova”, a ne ka nebeskim visinama
kojima strijeme.
Danas na Zapadu čovjek
može prepoznati tri tipa pisanja o sufizmu: učene radove orijentalista, od
najpogubnije kritike pune predrasuda nekih autora pa sve do naklonjenih i često dubokih studija ljudi poput L. Massignona, H. Corbina, E.
Dermenghema, L. Gardeta, C. Ricea, F. Meiera i P. Fili-panni-Ronconija,
koji u nekim slučajevima graniče sa stvarnim
sudjelovanjem u svijetu sufizma i uključuju izvrsne prijevode autora kao što je B. de Sacy, R. A. Nicholson i A. J. Ar-berry. Tu su i djela koja tvrde da su povezana sa raznim aktualnim sufijskim pokretima na Zapadu, radovi koji često sadrže mnoga
autentična učenja osnivača pokreta, ali su se zapetljali u
svakovrsna nebitna pitanja, što otežava trijebljenje korova od zrnevlja, posebno za početnika. Takvi radovi su odneda-vno stekli okultistički ton, te se u izvjesnim krugovima koji se pojavljuju u zapadnoj Evropi, pogotovo u Engleskoj potpuno odvojili od islama. Tu su, najzad, i istinski autentični prikazi sufizma, rezultat istinskog proučavanja, poput djela R. Gu-énona, M. Lingsa, J. L. Michona, L. Schayae, a pogotovo F. Schuona i T. Burckhardta; brojčano ih je malo, ali su od najvećeg značaja za autentično razumijevanje sufizma. Nekolicina istinskih radova savremenih sufijskih učitelja muslimanskog svijeta pojavila se i na engleskom ili francuskom jeziku, ali obično u obliku koji ostavlja mnogo toga neobrađenog. Onaj ko je već
upoznat sa principima sufizma može koristiti dokumentaciju, tumačenja ili
prijevode radova prve grupe, čak i neke misli, pripovijesti i iskaze u
nekim knjigama iz druge. Ali da bi to uradio, čovjek mora
imati jako oštar uvid i djelotvorno poznavanje metafizičkih doktrina
koje samo treća kategorija radova i neposredan dodir sa
autentičnim izvorima sufizma može pružiti.
Stoga je suštinski važno
uvećati broj autentičnih sufijskih radova. I pritom se nema
na umu samo kvantitativan cilj, već i da se onima koji tome
streme ponudi što više raznih ključeva, te
omogući, u nekom savremenom mediju, bar nagovještaj beskonačnog polja koje
obuhvata tradicionalno učenje sufi-zma. Taj zadatak se mora postići tako što će
se imati na umu i zapadna publika, kojoj bi, prirodno, najviše koristio prikaz na evropskim jezicima, ali i muslimani sa zapadnim obrazovanjem kojima zapadni jezici, u mnogim slučajevima, predstavljaju kanal
kojim oni percipiraju većinu svojih ideja. Imajući obje
ove kategorije čitalaca na umu, ja sam prikupio ove skromne oglede u knjigu, u nadi da će dati mali doprinos korpusu znanja o sufizmu iz sufijskog ugla koji se sad počinje pojavljivati na
evropskim jezicima.
U svetom Kur’anu Bog o
Sebi govori kao o Vanjskom (al-Zâhir)
i
Unutarnjem (al-Bâtin) u onoj
mjeri u kojoj je ovaj svijet, i sve što u
njemu postoji, odrazi i teofanije imena i svojstava Božijih, sve realnosti ovoga svijeta također posjeduju vanjski i unutarnji aspekt. Vanjsko lice stvari
nije puka iluzija. Ono posjeduje
realnost na svom nivou. Ali ono podrazumijeva
kretanje u smjeru razdvajanja i povlačenja od načela što postoji u središtu i može se prepoznati kao
unutarnje. Živjeti u vanjsko me
znači već posjedovati blagoslov postojanja, biti više od ništa; ali zadovoljiti se samo vanjskim znači izdati samu
čovjekovu prirodu, čiji je najdublji razlog postojanja upravo to putovanje od vanjskoga ka unutarnjem, od
periferije kruga postojanja ka transcendentnom središtu, te, čineći to,
vratiti stvaranje njegovom izvoru.
Sufizam pruža sredstva
za postizanje tog uzvišenog cilja. Bog je omogućio to
putovanje od vanjskog ka unutarnjem objavom koja i sama
sadrži i vanjsku i unutarnju dimenziju. U
islamu, ta unutarnja ili ezoterična dimenzija objave korespondira u najvećoj mjeri sa sufizmom, mada se, u kontekstu šiizma,
islamski ezoterizam manifestira i u drugim oblicima. Štaviše,
sa islamskog stanovišta, nešto što odgovara sufizmu postoji u svakoj drugoj
integralnoj objavi ili tradiciji, u skladu sa samom prirodom stvari. Stoga se u
islamskim jezicima često govori o sufizmu ove ili one religije,
pošto je, sa islamskog stanovišta, tasawwuf, kao al-dîn ili
al-islâm u univerzalnom smislu,
vječan i univerzalan. Ali to nipošto ne podrazumijeva da je moguće prakticirati
sufizam izvan okvira islama – u kojem god kontekstu
koristimo te termine. Ako pod al-islâm
podrazumijevamo religiju u njenom
univerzalnom smislu, onda tip ezoterizma (ili tasawwuf, da
upotrijebimo terminologiju samih sufija) koji se prakticira mora
pripadati određenoj religiji ili islâmu iz kojeg je ponikao. Ako pod al-islâm podrazumijevamo religiju koja je objavljena
časnim Kur’anom, tad i tasawwuf,
koji se može legitimno prakticirati, mora biti onaj
čiji su korijeni u kur’anskoj objavi, kojeg mi nazivamo sufizam, prema općeprihvaćenoj terminologiji. U svakom slučaju, vrijedan ezoterijski put neodvojiv je od objektivnog okvira objave kojoj pripada. Ne može se prakticirati budistički
ezoterizam u kontekstu islamskog Šerijata, niti obratno. Nadalje, niko ne može tvrditi da je iznad egzoterijskih učenja religije i da se prakticira ezoterizam bez njih i u nekakvom vakuumu, baš kao
što se drvo ne može zasaditi u zraku. Bogu se
može ići samo u okviru svete ljudskosti (ummah)
ili “mističnog tijela”, da upotrijebimo termin iz kršćanske teologije, kojeg je Bog stvorio i učinio svetim kroz objavu
što je Njegovom Voljom stigla do
čovječanstva. Islamsko učenje, po kojem
svi ljudi koji stignu u Raj to postižu kao dio ‘naroda’ (ummah) jednog određenog
poslanika, tiče se iste istine.
Slijediti sufizam znači umrijeti postupno u sebi i postati ono što si, ponovo se roditi i postati svjestan onog što je čovjek od pravijeka (azal) bio, a da toga nije
postao svjestan sve dok mu se ne desi neophodni preobražaj. To znači iskliznu-ti iz vlastitog kalupa poput zmije kad zguli svoju
kožu. Takav preobražaj podrazumijeva
duboku transmutaciju same suštine
duše čudesnim djelovanjem božanskog Prisustva (hudűr), usađenog
u čovjekovo srce inicijacijom koju provodi duhovni učitelj i koja je učinkovita
zahvaljujući milosti (barakah) što
struji i teče iz korijena same
objave. Da bi se mogao i desiti taj preobražaj,
moraju postojati tradicionalna povezanost sa korijenom ili duhovnim lancem
(silsilah), disciplinom ili metodom vježbanja duše, učitelj kadar primijeniti taj metod i voditi (irshâd)
učenika kroz stupnjeve toga putovanja i, napokon, poznavanje doktrinarnog poretka prirode
stvari koji će usmjeriti učenika
tokom njegovog duhovnog putovanja
(sayr wa sulűk). I, dakako, kao preduvjet
mora se desiti i formalna inicijacija (bayah), koja vezuje učenika za
učitelja, njegov duhovni lanac, te za
više stupnjeve postojanja. To su temeljni aspekti sufizma.
Da bi se u potpunosti
iznijela učenja sufizma, mora se ponuditi bar pregled
sufijske doktrine, što uključuje metafiziku o načelima i prirodi stvari,
kozmologiju, koja se tiče strukture univerzuma i njegovih
mnogostrukih stupnjeva postojanja, tradicionalnu psihologiju
o strukturi ljudske duše za koju se vezuje psihoterapija
najdubljeg reda u odnosu na koju je moderna
psihoterapija obična karikatura, te, napokon, eshatologija,
koja se tiče krajnjega cilja čovjekova i univerzuma, te čovjekovog posthumnog postanka. Prenošenje učenja sufizma treba uključiti i raspravu o duhovnim metodama, njihovom načinu provođenja i načinima na koje one postaju sama suština duše učenika. To podrazumijeva i raspravu o odnosu između učitelja i učenika te o duhovnim vrlinama koje se usađuju u dušu
učenika putem alhemije što je nad njegovom dušom provodi učitelj.
Uz sufijsku poeziju, koja obično sadrži prizore različitih stavova i
duhovnih stupnjeva (ahwâl) duše koja stremi Božanskom, gotovo sve sufijske rasprave tiču se jednog ili više navedenih aspekata. Neki su očitije doktrinarni, drugi, opet,
praktičniji, dok su neki opisni i nastoje iscrtati sliku koju treba pojmiti,
umjesto da daju neposredne upute. Golema literatura
sufizma na svim islamskim jezicima, od kojih arapska i perzijska zauzimaju
središnji položaj po svome značaju, ali joj i mnogi drugi muslimanski jezici, poput turskog, urdua, ben-galija i sindhija dodaju bitne elemente, nalikuje
na ustalasani okean čiji se talasi
kreću u raznim smjerovima i različitih su oblika, ali se uvijek vraćaju na pradavno tlo sa kojeg su potekli. Ova monumentalna literatura vječno je svježa
i savremena stoga što je plod nadahnuća. Svi učitelji sufizma govore, u suštini, jednu te istu stvar, i to stoljećima, a,
opet, njihove riječi su uvijek
različite. Postoje nova djela prilagođena različitim narodima, kojima njihovi stvaraoci nude jednu
svježu misao kao što se ona temelje
na svježoj viziji duhovne realnosti svojih stvaralaca. Ona su poput novoga dana, koji je isti kao i prethodni a
opet svjež i pun nadahnuća. Autentični sufijski radovi su istovremeno i ‘horizontalni’ nastavak
prenesenog znanja koje se prenosilo sa pokoljenja na pokoljenje, od samih
prapo-četaka islama, ali i jedna
‘vertikalna’ svježa vizija Istine, koja je istovremeno i u korijenu i početku objave i u središtu našega bića
ovdje i sada.
Budući da nalikuje dahu
koji oživljava tijelo, sufizam je udahnuo svoj duh u cijelu strukturu islama,
kako njegovih socijalnih tako i
intelektualnih manifestacija. Sufijski redovi, pošto su dobro organizirani unutar jedne šire matrice islamskog
društva, trajno i duboko utječu na cjelokupnu strukturu društva, mada je njihova prvenstvena funkcija
očuvanje duhovnih disciplina i
omogućavanje njihovog prenošenja sa generacije na generaciju. Štaviše, sekundarne inicijacijske organizacije su
se vezivale za sufizam tokom cjelokupne islamske povijesti - od viteških redova koji su čuvali granice
islama, poznatih u raznim oblicima
kao redovi gazija ili
jawânmarda, koji će se kasnije
vezivati za zűrkhanah u
Perziji, do raznih esnafa povezanih sa futuwwâtom i ličnošću ‘Alija ibn
Abî Tâliba. Nema ozbiljnog
proučavanja islamskog društva bez uzimanja u obzir djelovanja tih
‘društava unutar društva, posebno u periodima
kada je vanjska društvena struktura slabila, kao što se, recimo, desilo nakon
mongolske invazije na istočne zemlje islama. Brojni problemi islamske povijesti, kao što je širenje islama u Aziju ili preobražaj Perzije iz prevlađujuće
sunitske u šiitsku zemlju, ne mogu
se shvatiti bez razumijevanja osnovne uloge koju je odigrao sufizam.Uloga
sufizma je i na polju obrazovanja bila duboka, jer središnji zadatak sufizma i
jeste obrazovanje cjeline ljudske
ličnosti, dok ne dosegne puno ostvarenje i savršenstvo svih svojih mogućnosti. Neposredno učešće mnogih sufija,
kao što je Khwâjah Nizâm al-Mulk, seldžučki vezir, u uspostavi univerziteta ili
medresa, te uloge sufijskih središta (zâ
wiyah na arapskom, khâniqâh na perzijskom) u
upravljanju obrazovnim sistemom čine
utjecaj sufizma neodvojivim od razvoja
obrazovanja u islamu. I opet, tokom određenih perioda kao što je postmongolski period, kad je formalni
obrazovni sistem u nekim krajevima
bio uništen, sufijski centri ostaju jedina mjesta - čak i formalnog -
akademskog znanja i temelj iz kojeg će tradicionalne škole ponovno nastajati.
Na planu umjetnosti i nauka utjecaj sufizma bio je ogroman. Jedan autor će u drugom radu pokazati koliko je, u islamu, tradicija sufizma tijesno povezana sa njegovanjem nauka - čak i nauke o prirodi. U gotovo svakom vidu umjetnosti od poezije do arhitekture - bliskost sa sufizmom više je no vidna.
Sufije žive čak i u ovom životu u onome što bi se moglo nazvati predvorje Raja; otud oni dišu u klimi duhovnog sjaja čija se ljepota odražava u svemu što govore, čine i stvaraju. Sâm islam je duboko vezan za aspekte Božanskog kao ljepote, a ta crta je posebno naglašena u sufizmu, koji potpuno prirodno izvire i sadrži ono što je suštinsko u islamu. Nije slučajno, stoga, da su radovi koje su napisali sufije – bili oni poezija ili proza - velike literarne vrijednosti i ljepote.
Ono što je
najuniverzalnije na polju islamske kulture pripada području sufizma. Duh
sufizma je ono što je uzdiglo arapsku i perzijsku literaturu sa nivoa
lokalne lirike i, uglavnom, epske poezije do didaktičke i mistične
literature naju-niverzalnijih dimenzija, koja je obogatila
arapski jezik uglavnom u proznoj, a perzijski u poetskoj formi.
Štaviše, mnogi lokalni islamski jezici dosegli su svoj
vrhunac tek pod perom sufijskih pisaca; sam duh sindhija se, izgleda, iscrpio u
poeziji jednog jedinog sufijskog pjesnika, Shâha
‘Abd al-Latîfa. Poput italijanskog i njemačkog jezika, koji u
izvjesnom smislu svoj nastanak duguju misticima Danteu i
Eckhartu, mnogi muslimanski jezici duguju svoj vlastiti
razvoj i opstojanje kao muslimanski jezici geniju sufijskih pjesnika.
Gotovo ista situacija se
može pratiti na polju muzike, arhitekture, kaligrafije,
minijature itd. Mnogi istaknuti muslimanski arhitekti bili su
vezani za sufizam, kroz zidarske i graditeljske
esnafe. Slično, mnogi majstori kaligrafije i minijature
bili su za sufizam često vezani i neposrednije, time što su počesto pripadali nekom sufijskom redu, a ne esnafu povezanom sa nekim sufijskim redom. Što se tiče muzike, ona je legitimna u islamu samo kao oblik duhovnih koncerata (samâ’) koji su prakticirani u sufizmu, tako da su tradiciju klasične muzike – arapske, perzijske, kao i turske - stoljećima njegovali uglavnom oni vezani za sufizam i sufijska okupljanja. Šta-više, od vremena emira Khusrawa, mnogi među najistaknutijim majstorima muzike Sjeverne Indije bili su muslimani, što je i dan-danas slučaj. Neki aspekti indijske muzike vezani su neposredno za teoriju i praksu sufizma, a mnogi muslimanski majstori indijske muzike vezani su, na ovaj ili onaj način, za sufijske redove tog potkontinenta. Sufije su ljudi ogromnog naučnog znanja i vizije, ili dhawqa; štaviše, nije nimalo
slučajno što na arapskom i perzijskom taj isti dhawq znači i dobar ukus ili umjetničku vještinu. Sufije su bile
njegovatelji umjetnosti, ne zato što je to cilj sufijskoga
puta, već zato što je slijediti sufizam značilo postajati sve
svjesniji božanske Ljepote, koja je sveprisutna i u čijem svjetlu
sufije stvaraju lijepe stvari u skladu sa ljepotom svoje vlastite prirode i
tradicionalnim umjetničkim normama koje odražavaju
ljepotu Vrhunskog Majstora Zanata.
Da bi se rastumačili svi aspekti sufizma na savremenom jeziku, ali i na jedan autentičan način, što je zadatak tako neophodan i na Istoku
i na Zapadu, neophodno bi bilo obraditi ne
samo različite navedene aspekte samoga sufizma, već i sve glavne manifestacije sufizma u islamskoj
civilizaciji, od kojih su neke već
pobrojane. Bio bi to golem zadatak kojem bi se morali posvetiti mnogi sposobni ljudi. U nekim postojećim tradicionalnim
radovima (Radovi koji su na evropskim jezicima lucidno i autentično
predstavili ključne aspekte sufizma iz sufijskog ugla gledanja su, između
ostalih: F.) postavljeni su temelji tumačenju najfundamentalnijih doktrina i učenja sufizma. Ali još puno toga valja uraditi kako bi se otkrio sufizam, ne
samo u njegovoj suštini, već i u
svim njegovim veličanstvenim manifestacijama i primjenama, tako da sposobni ljudi različitih sklonosti i priroda
mogu uživati u duhovnim blagodatima iz njegovog beskrajnog okeana
milosti.
Ova knjiga ne želi biti ništa više od
skromnog priloga literaturi o sufizmu, time što će se baviti
raznim pitanjima značajnim za razumijevanje sufizma, mada bez
pretenzija da se pruži čak i kratak sistematski prikaz svih
različitih aspekata koje on u sebi sadrži.4 U prvom dijelu, nekoliko
studija posvećeno je glavnim aspektima sufizma. U
drugom se razmatraju neki problemi povijesti islama i
sufizma, a treći sadrži tri ogleda posvećena nekim ključnim savremenim
problemima sa kojima se suočava moderni svijet
općenito, a muslimanski svijet naročito - problema čija rješenja leže
u razumijevanju i primjeni načela sufizma.
Nema komentara:
Objavi komentar